Det är främst under två årstider som vi inser hur fördelaktigt det är att ha ett garage – sommaren i allmänhet och vintern i synnerhet. Det är ett tröstlöst och tidskrävande arbete att sopa bilen ren från snö och skrapa rutor som är igenisade både på in- och utsida. Och det tar inte många minuter innan den härliga pudersnön har förvandlats till en grå sörja på vägarna. En gegga av snömodd, vägsalt och asfaltsrester biter sig fast i hjulhusen, lacken och underredet, och när du väl tvättar bilen kan du räkna med att dörrlisterna fryser.
Vintern är verkligen en tid på året när du definitivt hade uppskattat ett garage. Det hade inte spelat någon roll för din bil om det var ett garage i trä, ett stenmurat garage, ett dubbelgarage, ett garage kombinerat med carport eller ett hyrt garage.
Ett garage håller din bil ren, skyddar den mot hagel, regn, solsken och snö, och inte minst från fågelbajs och grenar som faller från träden. Faktorer som kan göra stor skada på lacken, skador som i sin tur blir till rostangrepp.
Ett garage kommer även markant förbättra och underlätta den dagliga användningen av bilen. Tänk dig att kliva ur bilen under en intensiv regnskur, eller ännu bättre, tänk dig att du gör det med ett antal papperskassar fullpackade med matvaror. Med ett garage kan du inte bara kliva ur bilen i lugn och ro utan att bli blöt, du riskerar inte heller att matkassarna blir genomblöta och går sönder.
Här får du en första hint om att ett garage också skyddar din bil från väder och vind, vilket gör att rostangrepp och andra lackrelaterade skador minskar. Minimalt med rostangrepp och en lack som inte är solblekt kan höja andrahandsvärdet på din bil den dag du bestämmer dig för att sälja den.
Ett annat exempel som talar ett garage: alla vintermorgnar eller -kvällar när du står på garageuppfarten, på gatan eller på en parkeringsplats och sopar bort snö innan du kan börja skrapa rent rutorna från is. Du måste inte bara ställa väckarklockan en halvtimme tidigare för att hinna skrapa rutorna och inte kommer för sent till jobbet, du måste dessutom utsätta dig för en ökad fara. Medan du skrapar rutorna måste du hålla balansen och gå runt bilen på ett lager av is. I det läget är det lätt att bara skrapa rutorna precis så mycket att det går att se ut och sedan sätta sig i bilen och hoppas att resten tinar medan du kör. Istället för en säker biltur utgör du en än större fara för dig och medtrafikanterna är vad vädret gör.
Vi behöver nog inte påpeka att en bil, som under samma väderförhållanden, står i ett av våra trägarage med högsta sannolikhet har helt isfria rutor och den enda snön som finns ligger på garagetaket och inte på bilens tak.
Det kostar att bygga garage, det är ingen hemlighet, men det behöver inte nödvändigtvis blir så dyrt som du först tror. I vårt sortiment av trägarage hittar du priser som mellan tummen och pekfingret ligger mellan 75 000 och 119 000 kronor. Det kan vara mer än du har råd med just nu, men låt oss ta ett exempel och göra en beräkning som även omfattar framtiden. Vi kan basera beräkningen på livslängden på ett väl underhållet trägarage, som kan vara så lång som 100 år, eller så håller vi oss till en mer överskådlig framtid på 5 – 10 år.
Det är fem faktorer som är relevanta i det här fallet:
När det kommer värdet på din bil och kostnaden för garaget är det siffror som bara du kan fylla i. Vi vet bara att bilen är en av de mest kostnadskrävande och värdefulla föremålen för många. Det borde då också ligga i ditt intresse att skydda bilen så mycket som möjligt för att den ska hålla länge. Bor du dessutom på landsbygden där kollektivtrafiken är minst sagt begränsad, är det ännu viktigare att hålla bilen i ett bra skick för att klara vardagen.
När du funderar på att bygga garage är det också viktigt att du inte bara tänker på den eller de bilar du har nu, utan även de som du kommer att köpa i framtiden. Det kostar att bygga garage, det är ingen hemlighet, men för att kostnaden ska bli rättvisande måste du slå ut den på hela garagets livslängd. När du räknar på hur mycket mindre värdeminskningen blir på din nuvarande och kommande bilar om de står inne i ett garage istället för ute, kommer du snabbt inse att garaget tjänar in sig relativt fort. Och det är inte bara bilar som gynnas av ett garage, även cyklar, mopeder, elsparkcyklar och liknande får en längre livslängd om de förvaras inomhus.
Svaret på den frågan blir solklart om du jämför en bil som har stått i ett garage med en som har stått oskyddad utomhus. Bilen som har stått i ett garage har inte solblekt lack, inte lika mycket rostangrepp eller frätskador i lacken från fågelbajs och surt nedfall. En bil som står i ett garage behöver därför inte tvättas fullt lika ofta som en som står ute. Även om regelbundna tvättar hjälper till att hålla bilen i ett bra skick, drar varje tvätt runt grus som ger små repor i lacken och försämrar lackens ytskikt.
En bil som har stått i ett garage har alltså betydligt bättre förutsättningar för en lång livslängd i jämförelse med en som har stått ute dygnet runt och utsatts för vädrets påfrestningar.
Beroende på hur stort garage du behöver eller vill bygga, krävs det en yta från 3×6 meter till 6×8 meter intill ditt hus eller någon närliggande mark som du kan arrendera eller köpa.
Du kan börja bygga garage med lättbetongblock och ha en ny hobby under cirka 12 – 18 månader. Eller så kan du köpa ett färdigbyggt garage som levereras monterat eller som färdiga element. Ett sådant garage är färdigt att använda inom några veckor.
Innan du beställer material och börjar bygga eller beställer ett nyckelfärdig garage är det viktigt att ansöker om bygglov och tar reda på vilka byggnadstekniska regler som gäller. Beroende på var du placerar garaget och om du ansluter det till huset via en dörr eller inte, kan du till exempel även behöva undersöka brandskyddsregler.
Tänk också på att ansöka om bygglov i god tid då det kan ta upp till 10 veckor att få bygglovet godkänt samt få ett startbesked. Börjar du bygga innan du har fått bygglovet och startbesked kan ditt garage komma och klassas som ett svartbygge och du kan bli ålagd att riva det.